Resultaten van de Monitor Ruimtelijke Adaptatie 2016


De Monitor Ruimtelijke Adaptatie is in het leven geroepen om inzicht te geven in de voortgang van de Deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie (DBRA) en om de betrokkenen scherp te houden.

De resultaten van het inmiddels verschenen tweede rapport laten zien hoe waterschappen, provincies, gemeenten en vertegenwoordigers van het Rijk zelf inschatten waar ze nu staan en of ze op koers liggen met de ambities uit de DBRA. De uitvoering van de DBRA is een zoek- en leerproces: partijen gaan gezamenlijk op zoek naar hoe ze de noodzakelijke transitie vorm gaan geven, in een bepaald gebied, en samen met andere partijen. Dit vraagt om zogenaamde reflexieve monitoring: het kunnen reflecteren op de eigen rol, ambities, verantwoordelijkheden en institutionele structuren in relatie tot beoogde doelen. Het is de bedoeling dat de monitor het adaptieve karakter van het proces ondersteunt.

De enquête is ingevuld door 130 respondenten (91 gemeenten, 7 provincies, en 19 waterschappen, 1 respondent van een netwerkorganisatie, en 11 respondenten van het Rijk). Dat betekent dat we voorzichtig algemene uitspraken kunnen doen over gemeenten en waterschappen. Extra voorzichtigheid is geboden bij de interpretatie van de data over de provincies en het Rijk. Hoewel bij de provincies de respons procentueel uitstekend is (58%) is het niet mogelijk hier conclusies aan te verbinden, omdat we maar twaalf provincies hebben.

Resultaten

KENNIS OVER DE GEVOLGEN VAN KLIMAATVERANDERING

Uit de resultaten van de enquête blijkt dat alle overheden redelijk tot goed bekend zijn met de gevolgen van klimaatverandering voor de thema’s wateroverlast, waterveiligheid en droogte. Net als in 2015 blijkt de kennis op het gebied van wateroverlast en waterveiligheid (overstromingsrisico’s) het grootst te zijn. En net als in afgelopen jaar liggen de scores voor hittestress beduidend lager. Wat betreft het kennisniveau over de klimaateffecten op vitale en kwetsbare functies scoort het Rijk haar kennis als hoog, terwijl de andere organisaties dit significant lager duiden. Dit is in lijn met de afspraken van de DBRA, waarin is vastgelegd dat het Rijk voor beleid en regelgeving zorgt voorvitale en kwetsbare functies (DBRA, 2015).

Een van de conclusies is dat het algemene beeld dat uit de eerste monitor naar voren kwam, niet fundamenteel is veranderd. De gemeenten, waterschappen en provincies die de monitor hebben ingevuld zijn naar eigen inschatting relatief ver met de thema’s overstromingsrisico’s en wateroverlast, iets minder ver met droogte en het minst ver met de thema’s hittestress en vitale en kwetsbare functies. Ze geven dan ook aan vooral met droogte en vitale en kwetsbare functies minder ver op streek te zijn als het gaat om halen van het DBRA-doel om in 2020 klimaatbestendig en waterrobuust inrichten onderdeel te laten zijn van beleid en handelen.

KENNISPORTAAL RUIMTELIJKE ADAPTATIE

Het onderzoek laat verder zien dat het kennisportaal over het algemeen redelijk bekend is en dat de gebruikers tevreden zijn over de verschillende aspecten van het kennisportaal, zoals de aangeboden kennis en het opdoen van inspiratie. Hetzelfde gaat op voor het stimuleringsprogramma dat – behalve bij gemeenten – goed bekend is bij de verschillende overheden.


Results appeared on
Project type
Onderzoek
Schaal
Gemeente, Landelijk, Provincie, Regio, Wijk / buurt
Thema
Droogte, Hitte, Overstroming, Wateroverlast